Παιδια

Μαθητές Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου

Τα παιδιά για να εξελιχθούν σε ευτυχισμένους και υγιείς ενήλικες πρέπει να έχουν περάσει υγιή και ευτυχισμένα παιδικά χρόνια. Για να μπορέσουμε να τους προσφέρουμε ότι χρειάζονται πρέπει να ξέρουμε πως σκέπτονται, πως αισθάνονται και ποιες είναι οι δυνατότητες τους σε αυτή την ηλικία.
Οι πιο βασικές ανάγκες των παιδιών είναι : Η ανάγκη για αγάπη. Είναι πολύ βασική και σημαίνει ότι το παιδί πρέπει να αναπτύξει μια σχέση με τους γονείς του. Μέσα από αυτή τη σχέση - αρχικά με τη μητέρα του και αργότερα με τον πατέρα του και μετά με τους άλλους - το παιδί αρχίζει να αντιλαμβάνεται τη δική του ταυτότητα και αξία.  Η ανάγκη για ασφάλεια. Αυτή η ανάγκη ικανοποιείται όταν το παιδί ζει μέσα σε ένα σταθερό περιβάλλον με σταθερές ενδο-οικογενειακές σχέσεις. Η ανάγκη για νέες εμπειρίες.  Βασική προϋπόθεση για την νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού είναι η απόκτηση νέωνεμπειριών. Η ανάγκη για αναγνώριση και παραδοχή.  Για να μεγαλώσει ένα παιδί και να γίνει ένα υπεύθυνο ενήλικο άτομο πρέπει σταδιακά να αποκτήσει γνώσεις και ικανότητες στο συναισθηματικό, νοητικό και κοινωνικό επίπεδο. Η ανάγκη για υπευθυνότητα. Το παιδί βρίσκει ανταπόκριση σε αυτή του την ανάγκη όταν το περιβάλλον του  επιτρέπει και παράλληλα ενισχύει την προσπάθεια του για ανεξαρτοποίηση.  Η ανάγκη για όρια. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν τα παιδιά ότι υπάρχουν όρια στη συμπεριφορά τους.  Η ανάγκη να ανήκει σε μια ομάδα. Είναι αυτονόητη σχεδόν η ανάγκη του παιδιού να ανήκει σε μία ομάδα. Μέσααπό τη συνύπαρξη του με τους συνομήλικους του, μαθαίνει να δέχεται τους κανόνες, να μοιράζεται και να αλληλοϋποστηρίζεται, να αποκτά την αίσθηση των ορίων του εαυτού του, στοιχεία απαραίτητα για την κοινωνικοποίηση του. Ανάγκη για υποστήριξη. Το παιδί έχει μεγάλη ανάγκη να αισθάνεται ότι μπορεί να στηρίζεται στους ενήλικες από τους οποίους εξαρτάται συναισθηματικά και πρακτικά.
Αλλά πέρα από αυτά και ίσως περισσότερα από όλα το παιδί αυτής της ηλικίας έχει ακόμη ανάγκη το παιχνίδι. Εξακολουθεί να βιώνει τις αισθήσεις και το σώμα του πολύ έντονα, γι' αυτό του είναι δύσκολο να τ' αγνοεί για τόσες πολλές ώρες στο σχολείο όπου χρησιμοποιεί μόνο το νου του. Άλλωστε ένα από  τα πρώτα πράγματα που υποχρεώνεται να μάθει στο σχολείο είναι να απομονώσει το κεφάλι από το υπόλοιποσώμα, χρησιμοποιώντας τα ξεχωριστά και όχι ταυτόχρονα όπως όταν παίζει.
Ένα παιδί, λοιπόν, που είναι σε θέση να επικοινωνεί με τους άλλους, να εκφράζει τα συναισθήματα του και τις σκέψεις του, να βρίσκει τρόπους επεξεργασίας και επίλυσης των συγκρούσεων που βιώνει, είναι πολύ πιο ελεύθερο να αξιοποιήσει τις ικανότητες του και να διοχετεύσει την ενέργεια του προς δημιουργικούς στόχους, ενώ ταυτόχρονα είναι πιο ικανό να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες της εφηβείας και της ζωής.

...επειδή τα  σημερινά παιδιά είναι οι αυριανοί ενήλικες
...επειδή τα παιδιά δεν έχουν ανάγκη  μόνο από γνώσεις
...επειδή τα παιδιά χρειάζονται δημιουργικούς δρόμους για να αναπτύξουν τη φαντασία τους

με  στόχο
- την αποδοχή της διαφορετικότητας του καθενός
- την αναγνώριση της ανάγκης προστασίας του εαυτού
- την ενίσχυση και η ανάπτυξη προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων όπως: αυτοεκτίμηση, επικοινωνία, υπευθυνότητα, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων
- η διαμόρφωση θετικής αντίληψης για τη ζωή
- η ενίσχυση των δεξιοτήτων αντίστασης στις αρνητικές πιέσεις

...το Κέντρο Πρόληψης πραγματοποιεί

·Βραχείες παρεμβάσεις σε παιδιά στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος
....δυο ή τρεις δίωρες συναντήσεις με τους μαθητές, στο χώρο του σχολείου, κατά την διάρκεια της σχολικής ώρας 
·Μακρόχρονα προγράμματα σε παιδιά
...τέσσερις έως δέκα συναντήσεις με τους μαθητές, στο χώρο του σχολείου, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς

Θέματα που επεξεργαζόμαστε  

Παιδιά
  • τα συναισθήματα
  • την παρέα των συνομηλίκων
  • την αντίσταση στην πίεση των συνομηλίκων
  • τη διαφορετικότητα
  • την αυτοεκτίμης
- Πρόγραμμα για τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης «Ένα βήμα πριν το Γυμνάσιο». Δυο συναντήσεις με τους μαθητές, στο χώρο του σχολείου, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, με στόχο να εκφράσουν τις ανησυχίες, που τους προκαλεί η επερχόμενη αλλαγή στο σχολικό περιβάλλον τους και να προετοιμαστούν για το νέο σχολικό περιβάλλον που θα συναντήσουν.
- Πρόγραμμα για τους μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού σχολείου «Γνωρίζω τον εαυτό μου, αποδέχομαι τους άλλους». Τέσσερις έως έξι συναντήσεις με τους μαθητές στο χώρο του σχολείου, κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς με στόχο να μάθουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους με τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία του, να τον αποδέχονται, να αναγνωρίζουν τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία στους άλλους, έτσι ώστε να ενισχυθεί η συνεργασία και η αποδοχή μέσα στην τάξη.